Disciplinära åtgärder och tillhörande förfaringssätt 

Planen har godkänts i Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning 11.10.2023. Bilagan med den disciplinära tabellen godkändes av svenska sektionen 11.10.2023 och uppdaterades 28.3.2024 för att motsvara beslutet om organisering av förvaltningen av servicehelheten för fostran och undervisning från och med 1.4.2024. 

Åbogymnasiernas plan och anvisningar om användningen av disciplinära åtgärder och tillhörande förfaringssätt 

Utbildningsanordnaren ska i samband med läroplanen utarbeta en plan och anvisningar om användningen av disciplinära åtgärder och tillhörande förfaringssätt (Gymnasielagen 40 §, Utbildningsstyrelsens föreskrift UBS-1103-2022).

Enligt gymnasielagens (714/2018) 40 § 1 moment har den studerande rätt till en trygg studiemiljö. Utbildningsanordnaren ska skydda den studerande från mobbning, våld och trakasserier. Enligt gymnasielagens 30 § 2 moment ska den studerande låta bli att mobba eller diskriminera andra samt handla så att hen inte äventyrar andra studerandes, läroanstaltsgemenskapens eller studiemiljöns säkerhet eller hälsa.

Syftet med den här planen är att för egen del garantera en trygg studiemiljö, arbetsro, inre ordning och en obehindrad studiegång för alla studerande i Åbogymnasierna och de personer som verkar inom gymnasiegemenskapen. I Åbogymnasierna följer man gymnasielagens bestämmelser beträffande den studerandes trygghet och disciplin.

Planen och anvisningarna om användning av disciplinära åtgärder och tillhörande förfaringssätt är en del av Åbogymnasiernas läroplan 2021. Dessutom har Åbogymnasierna gemensamma ordningsregler med vilka man främjar den inre ordningen, en obehindrad studiegång samt gymnasiegemenskapens trygghet och trivsel. Ordningsreglerna kompletteras med gymnasiespecifika ordningsregler.

  1. Förfaringssätt vid förseelser och störande situationer, händelsernas utredningsansvar, arbetsfördelning samt hörande- och dokumentationsförfarande

    Förfaringssätten vid förseelser och störande situationer, händelsernas utredningsansvar, arbetsfördelningen i gymnasierna samt hörande- och dokumentationsförfarande i anknytning till händelserna finns specificerade i disciplinstabellen. Tabellen finns som bilaga till den här planen.

  2. Uppgörande av en plan för att stöda den studerande under den tid den studerande förvägrats att delta i undervisningen och när denne återvänder till undervisningen
    (gymnasielagen 714/2018, 41 § 3 moment, förändrat genom lag 165/2022)


    Enligt gymnasielagens 41 § ska man under den tid den studerande förvägrats att delta i undervisningen ordna annat stöd som hen behöver under den tid den studerande förvägrats att delta i undervisningen och när den studerande återvänder till undervisningen. För den studerande utarbetas en plan för att stödja återgången till undervisningen.

    Inom Åbo stads gymnasieutbildning gör studiehandledaren upp planen för den studerande tillsammans med studerandes grupphandledare, specialläraren och studiepsykologen och/eller kuratorn.

  3. Allmänna rättsskyddprinciper som ska efterföljas inom förvaltningen då man tillämpar disciplinära åtgärder

    Då man tryggar disciplinen och arbetsron kan man använda endast lagenliga åtgärder och vid alla tillfällen då disciplinära åtgärder används ska man iaktta god förvaltning och de allmänna rättsskyddsprinciperna, vilka är jämlikhetsprincipen, principen om ändamålsbundenhet, objektivitetsprincipen, proportionalitetsprincipen och tillitsprincipen.

    Då man använder sig av de disciplinära åtgärderna ska de grunda sig på sakliga, allmänt godtagbara och objektiva skäl. Konsekvenserna av likartade gärningar ska vara desamma oberoende av gärningsman, dock så att upprepade gärningar kan anses som en försvårande omständighet. De disciplinära konsekvenserna ska stå i proportion till gärningen och får inte användas på ett osakligt sätt, till exempel för att hämnas eller i kränkande syfte.

    När dessa disciplinära åtgärder övervägs ska utbildningsanordnaren beakta gärningens art samt den studerandes ålder och utvecklingsnivå. Innan beslut fattas om dessa disciplinära åtgärder ska den studerande och vårdnadshavaren höras. (Gymnasielagen 42 §).

  4. Personalens introduktion och säkerställande av kunnande vid användningen av disciplinära befogenheter

    Rektorerna informerar personalen, så att hela personalen har den senaste kunskapen. Personalen bör sätta sig in i planen och följa den.

    För att säkerställa personalens kunnande kan man ordna särskilda utbildningstillfällen eller möjliggöra deltagande i utbildningar som berör frågan.

  5. Information om planen, ordningsreglerna och de lagstadgade disciplinära åtgärderna till olika aktörer

    Vårdnadshavarna och de studerande informeras årligen vid läsårets början om denna plan, ordningsreglerna och övriga frågor som berör studierna.

    Åtgärdsplanen för disciplin är som bilaga till läroplanen.

  6. Samarbete med vårdnadshavare och myndigheter

    Vid ordnande av studier som hör till gymnasieutbildningens lärokurs för unga ska utbildningsanordnaren samarbeta med de studerandes vårdnadshavare. Vårdnadshavarna ska tillräckligt ofta ges information om den studerandes arbete och studiernas framskridande. Utbildningsanordnaren ska regelbundet utreda de studerandes vårdnadshavares åsikter om läroanstaltens och utbildningsanordnarens verksamhet
    (Gymnasielagen 31 §).

    Grupphandledaren är den handledare som är viktigast och närmast de (oftast minderåriga) studerande som börjar i gymnasiet. Under gymnasiestudierna informerar man de studerande och hemmen om gymnasieutbildningen, arbetssätt och förfaringssätt under t.ex. föräldramöten.

    Genom att samarbeta med studerandevården främjar man i förebyggande syfte gymnasiegemenskapens välbefinnande. Dessutom samlas den gymnasievisa yrkesövergripande expertgruppen regelbundet. I den här gruppen deltar olika aktörer från gymnasiet och studerandevården. Övriga myndigheter kan bjudas in till gruppens möten.

  7. Förfaringssätt för planens uppföljning och utvärdering av dess genomförande och effektivitet

    Varje gymnasium följer med det totala antalet disciplinära åtgärder, upprepade förekomst och orsakerna till förseelserna.

    Ledningsgruppen för gymnasie- och den allmänbildande vuxenutbildningen följer med och utvärderar årligen hur planen genomförs.