Utdrag (KAP 5) ur gymnasieutbildningens studerandevårdsplan
Planer för hur de studerande ska skyddas mot våld, mobbning och trakasserier samt
krisplanen
Den studerande har rätt till en trygg studiemiljö, vilket innebär fysisk, psykisk, social och pedagogisk
trygghet (gymnasielagen 714/2018 40 §). Säkerställandet av tryggheten förutsätter att utbildningsanordnaren systematiskt utvecklar verksamhetskulturen, den gemensamma beredningen och skapandet av
nya förfaringssätt i läroanstaltens enheter. Utbildningsanordnaren introducerar personalen och
experterna inom studerandevårdstjänsterna till förfaringssätt i olika problemsituationer samt sköter om
att informera om planerna och uppdatera dem.
5.a.) Planer för att skydda de studerande mot våld, mobbning och trakasserier
- I utbildningsanordnarens elev- och studerandevårdsplan beskrivs separat åtgärder för att
förebygga våld, mobbning och trakasserier, åtgärder för att följa upp deras förekomst samt
praxis för att ingripa och göra uppföljningsåtgärder. - I planen beskrivs skolans lärares eller rektors plikt att meddela om trakasserier, mobbning,
diskriminering eller våld som skett i studiemiljön eller under skolvägen och som kommit till
hans eller hennes kännedom till vårdnadshavaren eller någon annan laglig företrädare för
den elev som misstänks för detta och för den elev som utsatts för detta (gymnasielagen
714/2018 40 §, ändrad med lag 165/2022). - Därtill beskrivs de verksamhetssätt med vilka man hänvisar den studerande som stödbehovet gäller (den studerande som varit offer samt den studerande som utfört gärningen) till studerandevårdstjänsterna.
- En beskrivning av samarbetet med vårdnadshavarna samt myndighetssamarbetet inklusive
förfaringssätt som gäller anmälningsskyldighet till socialvården och/eller polisen ingår i planerna (lagen om elev- och studerandevård 1287/2013 23 §, barnskyddslagen 471/2007 25 §
och socialvårdslagen 1301/2014 35 §)
Enligt gymnasielagen har den studerande rätt till en trygg studiemiljö (gymnasielagen 40 §).
Främjandet av säkerhet och välbefinnande är en del av gymnasiets verksamhetskultur. Varje studerande
har rätt till gott bemötande och ingen ska bli bemött på ett osakligt sätt. Med osakligt bemötande avses
återkommande, sårande och oftast avsiktligt beteende. I en trygg studiemiljö kan den studerande koncentrera sig på studierna utan rädsla för mobbning, trakasserier, diskriminering eller våld. Varje studerande känner sig accepterad som hen är och vågar föra fram sina egna åsikter.
Mobbningen är avsiktlig, upprepad och långvarig, men det är viktigt att notera att även en enda handling eller händelse kan vara skadlig och orsaka rädsla för att bli mobbad hos den som utsätts. Därför är
det viktigt att man omedelbart ingriper i varje handling som är mobbning. Mobbning är situationer där
man skäller ut, hånar, knuffar, tar någons saker, fryser ut, isolerar, sprider elaka rykten och talar illa om
någon. Också sexuella trakasserier och trakasserier på nätet är mobbning.
Som trakasserier definieras en situation där man exempelvis skapar en atmosfär som är förnedrande,
förödmjukande, hotfull, fientlig eller aggressiv och har koppling till sexuell läggning, ursprung, funktionsnedsättning eller någon annan diskrimineringsgrund som föreskrivs i lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män eller diskrimineringslagen. Trakasserier kan ta sig uttryck i osakliga antydningar och kränkande bemötande i ord eller handling. Trakasserier kan utöver skrivna och talade ord och uttryck vara publicering av material som kränker människovärdet på nätet eller i sociala medier.
Diskriminering innebär att man behandlar en person eller människogrupp på ett annat sätt jämfört med
andra i samma situation. Det kan ta formen av nedvärdering, underskattning, utskällning och utfrysning
från gruppen. I diskrimineringslagen förbjuds diskriminering på grund av: ålder, ursprung, nationalitet,
språk, religion, övertygelse, åsikt, politisk verksamhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden,
hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller annan omständighet som gäller den enskilda
som person. I jämställdhetslagen förbjuds diskriminering på grund av kön, könsidentitet och könsuttryck. Båda lagarna förbjuder även trakasserier på dessa grunder.
Våld är avsiktligt utövande av makt, kontroll eller fysisk styrka, eller hot om våld så att det riktar sig mot
en annan människa eller människogrupp och leder eller kan leda till att en skada uppstår, utvecklingen
störs, de grundläggande behoven inte tillgodoses eller att personen dör. Våld kan vara fysiskt våld, psykiskt våld eller sexuellt våld.
Alla anställda vid gymnasiet ska handla ansvarsfullt för att förebygga mobbning och osakligt bemötande.
Mobbningsfall som uppdagas behandlas separat på det sätt som gymnasiet fastställt. I varje gymnasium
utses en person att ansvara för utredningen av mobbnings- och trakasserifall. Målet är nolltolerans. I
arbetet betonas förebyggande verksamhet genom att stöda gemenskap.
Till den studerandes plikter hör att uppträda sakligt. Den studerande får inte mobba eller diskriminera
andra och hen ska undvika att agera på ett sätt som äventyrar andra studerandes, gemenskapens eller
studiemiljöns hälsa och säkerhet.
Mobbning, trakasserier, diskriminering och våld är entydigt förbjudna i studiemiljöer.
Den studerande och läroanstaltens personal får inte mobba eller diskriminera någon eller äventyra andras säkerhet eller hälsa.
Verksamhetsmodellen
Studerande
- Berätta till din mobbare eller den person som trakasserar dig att hens handlingar gör dig
obekväm och be hen sluta. - Om mobbningen, trakasserierna, diskrimineringen eller våldet inte upphör ska du ta kontakt med din grupphandledare eller någon annan person som hör till personalen och be den
ingripa. - Om personen som mobbar eller trakasserar är en lärare, ska du ta kontakt med rektorn eller/och den biträdande rektorn.
- Ju mer konkret du kan berätta om det som hänt, desto lättare är det att ingripa.
Den person eller grupp som ansvarar för utredningen av mobbnings- och trakasserifall
- Inleder utredningen av fallet.
- Meddelar vid behov den mobbade studerandens grupphandledare om saken.
- Meddelar utan dröjsmål om saken till vårdnadshavarna för studerande som är under 18
år. - Tar vid behov kontakt med gymnasiekuratorn.
- Hänvisar parterna till studerandevårdens tjänster.
- Om mobbaren hör till skolans personal förs saken vidare till hens närmaste chef för behandling
Utredningen framskrider i faser
- Uppgifter samlas in, diskussioner förs med den mobbade och en plan för utredning av situationen uppgörs.
- Diskussioner med mobbaren/mobbarna (separat).
- För att få en helhetsbild av situationen hålls vid behov diskussioner med andra studerande.
- Man kommer överens om att få slut på mobbningen/trakasserierna (alla tillsammans med
den mobbades samtycke). - En minderårig studerandes vårdnadshavare underrättas om saken.
- Situationen följs upp och de lärare som undervisar parterna informeras vid behov om saken för att säkerställa att situationen följs upp.
- Efter att en rimlig tid gått diskuterar den som ansvarar för utredningen händelserna på
nytt med den mobbade. - I allvarliga mobbnings- och trakasserifall kontaktas polisen.
- Vid behov kan man inom grupphandledningen ordna lärotimmar för att förbättra gruppandan eller annan motsvarande verksamhet.
- Åtgärderna antecknas, den som ansvarar för utredningen dokumenterar anteckningarna
och lämnar dem till rektorn för förvaring.