Bildkonst
Bildkonst är ett visuellt, kreativt, kultur- och färdighetsämne där du utforskar världen med konstens medel. I bildkonsten skapar du med händer, hjärta och huvud och får utveckla flera kompetenser bland annat kreativitet och kritiskt tänkande. Vi experimenterar tillsammans med olika material, verktyg och uttryckssätt och bekantar oss med konstutbudet i muséer och gallerier i Åbo, och eventuellt på andra håll i landet.
Under det första studieavsnittet – KO 1 Egna bilder, delade kulturer- jobbar vi med teckning, måleri, tredimensionellt- och digitalt bildskapande. Studieavsnittet är inriktat på praktiskt arbete med olika material och metoder, fantasi och egna erfarenheter är utgångspunkterna för skapandet.
I det andra studieavsnittet – KO 2 Rum, platser och fenomen i miljö – jobbar vi med arkitektur och formgivning; bygger arkitektoniska miniatyrmodeller i olika material och formger i lera. I det här studieavsnittet bekantar vi oss också med byggnadskulturen i Åbo.
KO 3 Bilder kommunicerar och påverkar – är ett studieavsnitt där vi jobbar med digitala medier, konst och teknologi och audiovisuell kultur. Photoshop och olika redigeringsprogram är i flitigt bruk och du blir bekant med grafisk formgivning och reklam.
Ko 4 Konstens många världar – handlar om konsten genom tiderna, att uttrycka sig i bild genom självständigt portfolioarbete och bekanta sig med globala fenomen inom konsten. Här får du själv välja om du vill måla, skapa keramik eller göra någonting annat.
De övriga studieavsnitten som du kan välja på ettan är:
KO 5 Teckning och målning,
KO 6 Fotografering
KO 7 Film
Studieavsnitten KO 2- KO 10 kan också väljas på tvåan eller trean.
På tvåan och trean kan du dessutom välja bland följande studieavsnitt: KO 8 Arkitektur och formgivning, KO 9 Samtidskonst och KO 10 Gymnasiediplom i bildkonst.
Gymnastik
Syftet med undervisningen i gymnastik är att stödja den studerandes välbefinnande, utveckling och lärande. Undervisningen i gymnastik ger den studerande sådana kunskaper och färdigheter som behövs för att kunna värdera, upprätthålla och utveckla den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan. Undervisningens syfte är att handleda den studerande att ta ansvar för sin fysiska aktivitet och sin funktions- och studieförmåga.
Det finns två obligatoriska studieavsnitt i gymnastik. Dessa studieavsnitt har som målsättning att ge de studerande möjlighet att på ett mångsidigt sätt få röra på sig och upprätthålla såväl sitt fysiska som psykiska välmående. Studieavsnitten består av både utomhus- och inomhusaktiviteter och byggs upp baserat på möjligheterna som finns enligt årstid och säsong.
Katedralskolan erbjuder för tillfället tre landsomfattande valfria studieavsnitt och utöver dessa Gamlas dans. De valfria studieavsnitten är namngivna enligt följande: Nya möjligheter, Gemensam aktivitet och Rörelse ger energi. Kursinnehållet har som målsättning att ge de studerande möjligheter att bekanta sig med varierande motionsformer både individuellt och i grupp. Det slutliga innehållet utformas i samråd med de studerande.
Musik
Viktigt i musikens studieavsnitt är att vi skapar musik tillsammans på olika sätt och att vi tillsammans skapar en trivsam miljö där kreativiteten får blomstra. Deltagarnas önskemål beaktas och vi planerar innehållet tillsammans i enlighet med läroplanen. Kraven och bedömningen av varje studieavsnitt gås igenom tillsammans med deltagarna i början av studieavsnittet. Man måste inte kunna spela eller sjunga från tidigare utan det räcker att man är intresserad. Skapande studier är viktiga för att orka med de mera teoretiska ämnena i gymnasiet.
Efter att man gått MU1 kan studieavsnitten väljas i valfri ordning.
MU1 Intro – ljud och jubel (2 sp)
Att bl.a. att musicera tillsammans och att våga prova på olika musikaliska idéer med hjälp av olika kreativa uppgifter (t.ex. spela med Boomwhackers, göra en Stomp-presentation, spela i band). Att reflektera kring vad musik betyder för en själv samt för samhället. Konsertbesök och att bekanta sig med andra konst- och kulturtjänster i den mån det är möjligt.
MU2 Puls – musikaliska uttryck (2 sp)
Att fördjupa sitt eget kunnande och utveckla sin förmåga att musicera i grupp. Att våga prova på olika musikaliska idéer på ett kreativt sätt. Finländska musikkulturer och de studerandes egna musikkulturer tas upp. Konsertbesök och att bekanta sig med andra konst- och kulturtjänster i den mån det är möjligt. I mån av möjlighet ordnas en frivillig opera-/balettresa till Nationaloperan i Helsingfors.
MU3 Genre – global nyfikenhet (2 sp)
Att förhålla sig nyfiket och genom upplevelser och mångsidigt musicerande sätta sig in i musikgenrer och musikkulturer som är nya för hen själv och att uppfatta sig själv som en del av en global musikalisk värld. Att spela och sjunga tillsammans bl.a. jazz, blues, rock ’n roll…
MU4 Demo – kreativt tillsammans (2 sp)
Att utveckla sin kreativa förmåga i en musikalisk eller tvärkonstnärlig process. I mån av möjlighet bekantar vi oss med musiken ”utanför skolans väggar”. Att skapa tillsammans och bära ansvar för t.ex. ett projekt. Att förstå relationen mellan musik och andra konstformer och medier. I projektet kan kombineras t.ex. lyrik och andra konstformer, medier i forma av t.ex. egen låt, musikvideo, danskoreografi, kortfilm, filmmusik, musikrecension…
MU6 Ett musikaliskt projekt (2 sp)
Att i grupp eller självständigt planera och genomföra ett musikaliskt projekt. Alternativen och arbetssätten är många. Det kan vara fråga om t.ex. en mindre konsert, ett program för en fest eller ett projekt i gymnasiet, en inspelning eller ett tvärkonstnärligt projekt eller en musikal. Många år i rad har ni fått ta del av vår musikal som visats för det svenska skolväsendet i Åbo. Det här studieavsnittet kan väljas flera gånger.
MU7 Spela i band och sjunga i stämmor (2 sp)
Att musicera tillsammans och ta ansvar för ett gemensamt mål, t.ex. att uppträda på gymnasiets fest. De studerande jobbar tillsammans i mindre grupper. Under studieavsnittet kan de studerande öva två-, tre- eller fyrstämmig körsång. Eller så kan deltagarna bilda ett eller flera band. Kan väljas flera gånger.
Gymnasiediplom i musik
Att visa sitt musikaliska kunnande och intresse genom att förbereda ett projekt som påvisar kunskaper och färdigheter i musik eller genom att sammanställa en portfölj över sina musikstudier och sin musikaliska verksamhet under gymnasietiden.