Studiehandledning

Studiehandledning

Under första studieåret vid Katedralskolan har man ett obligatoriskt studieavsnitt i studiehandledning, och utöver det kan man ta ett valfritt studieavsnitt på våren om man vill bli tutor för följande års ettor.

Det första obligatoriska studieavsnittet SH1 (2sp) hör ihop med studieavsnittet i data, och lektioner i båda börjar genast i den första perioden. Ett viktigt mål för studieavsnittet SH1 är att de studerande ska bli bekanta med examensstrukturen i gymnasiet, studentskrivningar och att de ska fundera på ämnesvalet i gymnasiet etc., och därför hålls en del av lektionerna först i period 4 då ämnesvalet inför det andra året görs, och då de studerande redan kommit igång med studierna vid gymnasiet.

Under de obligatoriska studieavsnitten SH1 och SH2 gör varje studerande en egen studieplan, en plan för studentexamen samt en plan för fortsatta studier och yrkeskarriär. För att kunna göra dessa planer är det viktigt att man har bra självkännedom, att man kan identifiera och formulera sina styrkor, kunskaper och intresseområden, och att man förstår hur de egna valen inverkar på möjligheterna att söka till fortsatta studier. Allt detta diskuteras mycket under lektionerna i studiehandledning.

En viktig del av studierna inom ämnet studiehandledning är också studieteknik – vi övar på studiefärdigheter och –metoder som behövs i gymnasiet, och hur man planerar sin tidsanvändning så att man klarar av studierna men ändå har tid för hobbyer och annat viktigt. Att kunna hantera stress är en viktig kompetens också i framtiden med fortsatta studier och arbetslivet.

Det andra obligatoriska studieavsnittet i studiehandledning, SH2 (2sp), avläggs delvis under det andra studieåret och delvis under det tredje. Fokus det andra året ligger ganska långt på kunskap om arbetsliv, arbetslivsfärdigheter och entreprenörskap samt orientering i arbetslivet. Under det tredje året koncentrerar man specifikt på fortsatta studier, ens egna plan för fortsatta studier och framtiden, och som en del av studieavsnittet deltar man i flera temadagar/studiebesök/”abidagar”/informationstillfällen så att man kan bekanta sig med olika studiealternativ efter gymnasiet.

Data

Till studiehandledningen hör också studier i informationsteknik. Under studierna i data installerar vi, och övar användningen av de program som används under gymnasiestudierna. En viktig del av datastudierna består av inlärningen av det elektroniska provsystemet Abitti som också används i studentexamen. De studerande lär sig att skapa sina egna Abitti-stickor, att starta upp sina datorer i provsystemet och använda de specialprogram som ingår i provsystemet. Utöver Abitti fördjupar vi och repeterar kunskaperna i användningen av de vanligaste skriv-, kalkyl-, presentations- , rit- och bildbehandlingsprogrammen. Datan går parallellt med studiehandledningen i schemat.

”Studera starkt – Livsglädje och resurser för gymnasiestuderande”

handlar om att öka välbefinnande och resurser hos studerande genom beprövade metoder och forskning i positiv psykologi.
Innehållet omfattar studieavsnitt kring att bygga upp inre resurser och arbeta utgående från sina styrkor, en tilltro till sina förmågor och utvecklingspotential, förmåga att hantera utmaningar och stress samt en ökad livsglädje och sociala förmågor. Syftet är att stärka inte bara välbefinnandet utan även gymnasiestuderandenas livsfärdigheter och resurser som i förlängningen bidrar till goda skolprestationer både i gymnasiet och i vidare studier.