1. Inledning
Planeringen av jämställdhets- och likabehandlingsarbetet är en fortgående process som involverar hela läroanstalten och arbetet görs i samarbete med personalen och de studerande. Med jämställdhet avser man i lagstiftningen jämställdhet mellan kvinnor och män och avskaffande av diskriminering på grund av könsidentitet eller könsuttryck. Med likabehandling avser man jämlikhet mellan olika grupper av människor. Eftersom begreppen ligger nära varandra är det motiverat att koppla samman planerna för jämställdhet och likabehandling.
De studerande och andra medlemmar i skolgemenskapen ska behandlas som individer – utan antaganden om deras bakgrund. Att respektera mångfalden innebär att man inte kategoriserar människor utifrån stereotyper som till exempel är kopplade till deras bakgrund. Det är viktigt att ge utrymme för mångfald i all verksamhet inom läroanstalten. Genom att erkänna och respektera mångfalden stöder gymnasiet välbefinnande, lärande och arbete för alla sina medlemmar.
Jämställdhets- och likabehandlingsplanen för Katedralskolan i Åbo träder i kraft 1.2.2023. Planen utarbetas för tre år i taget, denna plan för perioden 2023–2025. Planen beskriver kartläggningen av nuläget beträffande jämställdhet och likabehandling, valet av utvecklingsåtgärder, dokumentation, information, genomförande, utvärdering och uppföljning samt riktlinjer för åtgärder för att förebygga diskriminering och trakasserier.
1.1. Lagstiftning
Enligt lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män ska utbildningsanordnaren ansvara för att det i samarbete med personalen och de studerande årligen utarbetas en jämställdhetsplan för läroanstalten i fråga. Jämställdhets- och likabehandlingsplanen för Katedralskolan i Åbo kan uppdateras vid behov så att den återspeglar situationen och behoven under det aktuella läsåret. Planen måste dock uppdateras minst vart tredje år och bifogas som en del av läroplanen.
Jämställdhet bör främjas målinriktat och systematiskt i all verksamhet. Syftet är att skapa sådana förvaltnings- och verksamhetssätt genom vilka man kan trygga att jämställdhet främjas i beredning och beslutsfattande.
I lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986, 5 §) stadgas att myndigheter och utbildningsanordnare samt andra sammanslutningar som tillhandahåller utbildning eller undervisning ska se till att flickor och pojkar samt kvinnor och män har lika möjlighet till utbildning och avancemang inom yrket samt att undervisningen, forskningen och läromedlen stöder syftet med denna lag. Jämställdhet främjas i utbildningen och undervisningen med beaktande av barns och ungdomars ålder och utveckling.
I diskrimineringslagen förbjuds direkt och indirekt diskriminering samt trakasserier. Med direkt diskriminering på grund av kön avses i lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män: 1) att kvinnor och män försätts i olika ställning på grund av kön; 2) kvinnor sinsemellan försätts i olika ställning av orsaker som beror på graviditet eller förlossning; 3) personer försätts i olika ställning på grund av könsidentitet eller könsuttryck. Med indirekt diskriminering på grund av kön avses i lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män: 1) att personer försätts i olika ställning på grund av kön, könsidentitet eller könsuttryck med stöd av en skenbart neutral bestämmelse eller ett skenbart neutralt kriterium eller förfaringssätt, om personerna på grund av förfarandet i praktiken kan missgynnas på grund av sitt kön; 2) att kvinnor och män försätts i olika ställning på grund av föräldraskap eller familjeansvar.
I diskrimineringslagen förbjuds diskriminering på grund av: ålder, etniskt ursprung, nationalitet, språk, religion, övertygelse, åsikt, hälsotillstånd, familjeförhållanden, fackföreningsverksamhet, politisk verksamhet, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller annan omständighet som gäller den enskilde som person (t.ex. välstånd, graviditet).
Trakasseri är beteende som syftar till eller leder till att en persons människovärde kränks, om beteendet har samband med någon av de grunder som nämnts tidigare (ålder, ursprung, nationalitet osv.) och beteendet utifrån den grunden skapar en stämning som gör att personen förnedras eller förödmjukas eller som är hotfull, fientlig eller aggressiv gentemot honom eller henne. Med ”beteende” avses tal, meddelanden, ansiktsuttryck, gester osv både direkt och genom olika medier.
Enligt grundlagens 6 § är alla lika inför lagen och ingen får utan godtagbart skäl särbehandlas på grund av kön, ålder, ursprung, språk, religion, övertygelse, åsikt, hälsotillstånd, handikapp eller någon annan orsak som gäller hans eller hennes person.
2. Kartläggning av nuläget beträffande jämställdhet och likabehandling
2.1. Främjande av jämställdhets- och likabehandlingsarbetet samt värderingar vid Katedralskolan i Åbo
Katedralskolan i Åbo samarbetar med andra gymnasier i Åbo när det gäller planeringen av jämställdhets- och likabehandlingsarbetet. Målet är att uppnå enhetlighet i arbetet i alla läroanstalter. Våra studerande har varit delaktiga i utarbetandet av frågeformuläret, som ursprungligen utformades 2016, för att på bästa sätt tillgodose gymnasiernas behov. De studerande kan med låg tröskel ge återkoppling angående gymnasiets verksamhet, till exempel genom studerandekårsstyrelsen. Lärarna erbjuds regelbunden fortbildning i jämställdhet och likabehandlingsfrågor.
Kartläggningen om jämlikhet och likabehandling i Åbo gymnasierna genomförs vartannat år. Kartläggningen har nu genomförts fyra gånger: 2016, 2018, 2020 och 2022. De områden som har lyfts fram de senaste åren är delaktighet, likabehandling, påverkningsmöjligheter, studiemiljön och lika möjligheter till framgång i livet och studierna.
Katedralskolan i Åbo är ett område fritt från diskriminering. Detta innebär att vi inom vår gemenskap förbinder oss att ingripa i diskriminering, trakasseri och mobbning samt främjar jämlikhet mellan människor.
Bildning utgör värdemålet vid Katedralskolan i Åbo, som kan räkna sina anor tillbaka till den medeltida katedralskola som antas ha grundats år 1276. Med bildning avser vi inte enbart allmänbildning, utan även förmåga att kunna reflektera, se sammanhang och dra slutsatser utgående från den kunskap som förvärvats samt vilja att våga tänka självständigt och handla på ett etiskt, empatiskt och konstruktivt sätt.
Utdrag ur läroplanen (GLP2021):
Värdegrunden för gymnasieutbildningen i Åbo utgörs av de värden som är utgångspunkten i den nationella läroplanen, de värderingar som fastställts i reformen av gymnasieutbildningen i Åbo samt av stadens verksamhetslöften. Dessa löften är invånar- och kundinriktad verksamhet, ansvarsfullhet och tolerans samt förnyelse och samarbete. De värderingar som styr verksamheten inom gymnasieutbildningen i Åbo är • utbildningens kvalitet och inlärningsresultat • hela gymnasiegemenskapens välbefinnande och likabehandling • delaktighet och gemenskap • verksamhet som utgår från de studerande och som beaktar deras individuella behov Den svenskspråkiga gymnasieutbildningen styrs dessutom av den vision och de bildningslöften som fastställts av svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning. Hos oss kan du växa till den du vill bli. • Vi lovar högklassig utbildning på svenska • Vi lovar kontinuitet genom alla stadier • Vi lovar en inspirerande lärmiljö • Vi lovar att varje person kan växa som individ • Vi lovar att alla får nå sin fulla potential Egna gymnasievisa värderingar som styr verksamheten skrivs in de gymnasievisa läroplanerna. Vid Katedralskolan i Åbo styr följande värderingar verksamheten och vardagen i gymnasiet: Kunskap & kreativitet • Vi strävar efter en bred syn på kunskap och värdesätter förutom klassiska ämneskunskaper även andra kunskaper, färdigheter, kompetenser och insikter. • Vi strävar efter att främja ett positivt förhållningssätt till lärande. • Vi strävar efter att de studerande utvecklar sin självkännedom och medvetenhet om sig själva som lärande individer. Gemenskap • Vi strävar efter en verksamhetskultur som genomsyras av hänsyn, respekt, glädje, trygghet och inkludering. • Vi strävar efter att de studerande utvecklar ett sunt förhållningssätt till sig själva och andra. • Vi strävar efter att arbeta medvetet med jämställdhet och likabehandling. Delaktighet & aktivitet • Vi strävar efter att de studerande får en ökad förståelse och uppskattning för omvärlden och miljön. • Vi strävar efter att uppmuntra de studerande att aktivt delta och engagera sig i gymnasiets verksamhet samt i andra samhälleliga frågor både lokalt och globalt. • Tillsammans är vi starka! |
2.2. Antalet deltagare i enkäten
I oktober 2022 genomfördes en Webprol-enkät om jämställdhet och likabehandling. Enkäten genomfördes på en grupphandledning och 179 av totalt 311 studerande besvarade enkäten. Svarsprocenten var 57,6 %.
2.3. Jämställdhet i antagningen av studerande
Till Katedralskolan i Åbo antas varje år 114 studerande (våren 2022: 108 till den allmänna linjen och 6 till idrottslinjen). Antagningen till båda linjerna sker enligt medeltalet i läsämnena på avgångsbetyget från den grundläggande utbildningen. Vid antagningen till idrottslinjen beaktas dessutom de kriterier som tillämpas av idrottsakademierna. Katedralskolan i Åbo deltar i den riksomfattande gemensamma antagningen till andra stadiet.
2.4. Jämställdhet och likabehandling i nuläget: kartläggning, behandling och information
Resultaten från likabehandlingsenkäten som genomfördes 2022 har använts för kartläggning av hur jämställdhet och likabehandling förverkligas i skolan. Resultaten från enkäten presenteras för studerandekårens styrelse, studerandevårdsgruppen och för lärarna. Utvecklingsområdena väljs sedan utgående från dessa diskussioner. Grupphandledarna presenterar jämställdhets- och likabehandlingsplanen för de studerande. Planen kan läsas i Wilma samt på gymnasiets webbsida som en bilaga till läroplanen.
3. Enkätens resultat
Den allmänna situationen beträffande jämställdhet och likabehandling är på en god nivå i Katedralskolan i Åbo.
Medelvärden under 3,5 på skalan 1-4 behöver uppmärksammas och exempel på sådana är
a) hur de studerande anser att lärarna och den övriga personalen förhåller sig till de studerandena då det gäller kön och en rättvis bedömning (fråga nr 1)
b) hur de studerande förhåller sig till varandra då det gäller sexuell läggning, möjligheterna att uttrycka t.ex. sina politiska åsikter utan att bli diskriminerad, handikapp eller hälsotillstånd (fråga nr 2)
c) tillgänglighet och tillgång till tjänster beträffande handböcker och anvisningar för de studerande, kontakten till studerandekårsstyrelsen och en atmosfär som främjar delaktighet och gemenskap (fråga nr 13).
1. PÅSTÅENDEN OM HUR LÄRARNA OCH PERSONALEN FÖRHÅLLER SIG TILL OLIKA STUDERANDE.
Håller du med följande påståenden eller har du en annan åsikt? 1=helt av annan åsikt, 2=delvis av annan åsikt, 3=delvis av samma åsikt 4=helt av samma åsikt
Antal svar: 179
Lärarna och den övriga personalen
behandlar de studerande likvärdigt
oberoende av:
2. PÅSTÅENDEN OM HUR DE STUDERANDE FÖRHÅLLER SIG TILL VARANDRA.
Håller du med följande påståenden eller har du en annan åsikt? 1=helt av annan åsikt, 2=delvis av annan åsikt, 3=delvis av samma åsikt 4=helt av samma åsikt
Antal svar: 179
3. Har du blivit mobbat eller diskriminerad under dina nuvarande studier?
Antal svar: 179
4. Om du svarade ja, har mobbningen eller diskrimineringen handlat om:
Antal svar: 4 , Valda alternativ 7
Annat, vad?
– problem med kompisar
– tidigare bråk
5. På vilket sätt har du blivit mobbad eller diskriminerad?
Antal svar: 4 , Valda alternativ: 6
På annat sätt, hur?
– utfrysning
6. Var sker mobbningen?
Antal svar: 1
I korridoren och klassrummen där den personen befinner sig.
7. Vem har mobbat eller diskriminerat dig?
Antal svar: 4 , Valda alternativ: 5
8. Hur kan läroanstalten enligt din åsikt förbättra sitt sätt att ingripa i mobbning?
Antal svar: 167 , Valda alternativ: 309
På annat sätt?
– de flesta är mogna nog och mobbar inte
– genom utredning av myndigheter
9. Har du upplevt sexuella trakasserier i skolan?
Antal svar: 17
Ja, på vilket sätt?
– kommentarer
– osakliga meddelanden
– blickar
10. Har du upplevt rasistiska trakasserier i skolan?
Antal svar: 179
Ja, på vilket sätt?
– kommentarer
– skällsord
11. Har du sett att studerande skulle bli mobbad, utsatt för sexuella trakasserier eller rasistiska trakasserier i gymnasiet?
Antal svar: 177
Ja, på vilket sätt?
– nätmobbning
– talat illa om någon
– osakliga kommentarer om bl.a. utseende, klädsel, etnicitet
– utfrysning
12. På vilka sätt kunde läroanstaltens fysiska lokaler och undervisningslokaler bättre stöda studierna?
Antal svar: 17
Kommentarer:
– de är bra som de är
– flera tysta utrymmen, flera stolar och bord
– minska på trängseln i bl.a. matsalen och vissa klassrum
– bättre belysning i klassrummen och bättre trådlöst nätverk (WiFi)
13. Tillgänglighet och tillgång till tjänster
Följande påståenden handlar om läroanstaltens fysiska, psykiska och sociala tillgänglighet samt hur de studerande hat tillgång till tjänster.Håller du med följande påståenden eller har du en annan
åsikt?1=helt av annan åsikt, 2=delvis av annan åsikt, 3=delvis av samma åsikt 4=helt av samma åsikt
Antal svar: 178
Alternativ: Vet inte – har uteslutits från medelvärdet
14. Undviker du att gå till något utrymme i läroanstalten?
Antal svar: 177
15. Om du undviker vissa utrymmen i skolan, vilka?
Antal svar: 27 , Valda alternativ: 36
Annat utrymme, vilket?
– mediateket
16. Varför?
Antal svar: 22 *)
För att det är en oskriven regel att det är endast abirna som får gå dit
17. Hur skulle du utveckla likabehandling och jämställdhet i läroanstalten?
Antal svar: 60 *)
Exempel på kommentarer:
– det är bra som det är
– flera tillfällen att träffa andra studerande, vilket också skulle skapa mera gemenskap och förståelse för mångfald
– flera diskussioner om likabehandling och jämställdhet, rasism och diskriminering
– bättre kunskap om personer med t.ex. psykiska och neurologiska utmaningar
*) Tomma rader, ”vet inte” och liknande har lämnats bort
4. Val av åtgärder
utvecklingsområde | mål | åtgärder | tidpunkt | uppföljning |
delaktighet | få studerande att känna att de är en del av gemenskapen, att deras röst blir hörd och att de får ta del av planeringen av studierna, val av arbetsmetoder, bedömning osv. | engagera de studerande i planeringen av verksamheten (t.ex. evenemang, temadagar och studieavsnitten) | vid utarbetandet av verksamhetsplanen och då ett nytt studieavsnitt inleds och planeras | lärarna, de studerande och studerandekårs-styrelsen (ang. verksamhets-planen) |
likabehandling | a) förstå mångfald b) ingen utsätts för mobbning eller trakasserier c) öka medvetenheten kring jämställdhet och jämlikhet (i allmänhet och framför allt i undervisningen och bedömningen) | a) ordna info om mångfald, jämställdhet och jämlikhet för både lärarna och de studerande b) diskutera lika-behandling på t.ex. grupphand- ledningen och temaeftermiddagar c) ordna tillfällen för diskussioner och reflexioner kring attityder och det egna för- farande d) uppmärksamma internationella och nationella temadagar | a och c) v 2023: tema på framtids-dagen b och c) lå 23-24 o 24-25: på grupphand-ledningen och i undervis-ningen i allmänhet | lärarna, studerandevårds-gruppen |
påverkningsmöjlig-heter | utöka studerandenas engagemang | en idélåda för att ta emot feedback | kontinuerligt | Studerandekårs-styrelsen och andra |
studiemiljön | skapa en positiv studiemiljö som stöder studerandenas lärande och utveckling | jobba för ett positivt arbetsklimat, där var och en får delta på jämlika villkor | kontinuerligt | lärarna, studerandena, studerandekårs-styrelsen, studerandevårds-gruppen |
lika möjligheter till framgång i livet och studierna | stöda de studerande att utvecklas till sitt bästa jag genom att a) hitta sina styrkor b) uppnå sin potential | a) erbjuda studieavsnittet Studera starkt b) ordna temadagar, utedagar osv. c) fortbilda lärarna i positiv pedagogik | kontinuerligt | lärarna, studerandevårds-gruppen, studerandekårs-styrelsen |
5. Anvisningar
Varje medlem i gymnasiet ska behandlas sakligt och med respekt. Alla studerande har enligt gymnasielagen rätt till en trygg studiemiljö och ska skyddas från mobbning, våld och trakasserier.
I ett gymnasium som främjar jämställdhet och likabehandling bryr vi oss varandra. Ha modet att ingripa om du ser att någon utsätts för osakligheter.
Lär känna dina egna attityder
- Ta inget för givet. Var och en är en individ.
- Låt personen definiera sig själv.
- Se till att allas röster hörs.
- Förhåll dig kritiskt till studiematerialet. Vilka stereotyper upprepas, vilka grupper förblir osynliga?
- Skapa en atmosfär som präglas av respekt för alla!
Studerande: Om du råkar ut för osaklig behandling eller blir mobbad, ska du ta kontakt med någon från skolans personal (t.ex. grupphandledaren, en ämneslärare, rektorn, kuratorn eller hälsovårdaren). Ifall personen som trakasserar eller mobbar är en lärare, ska du ta kontakt med rektorn.
Grupphandledare/rektor: När du fått en anmälan om trakasserier eller osakligt bemötande ska du diskutera saken med parten som gjort anmälan. Efter det bör du diskutera med den part som anklagats för mobbning/trakasserier. Kom efter det överens om en tidpunkt då ärendet behandlas med båda parter. Båda parterna får då ge sin egen syn på vad som hänt. Man kommer överens om åtgärder för att lösa situationen och bestämmer hur ärendet följs upp. En skriftlig promemoria om det som hänt ska göras. Ifall situationen inte blir bättre, ska disciplinära förfaranden enligt det som stadgas i gymnasielagen verkställas.