ETUSIVU KUVAGALLERIA TAITEILIJOISTA TEOSLUETTELO TEHTÄVÄT

Malevitš, Kazimir Severjanovitš
(1878 – 1935)

x

oli taidemaalari ja teatterilavastusten suunnittelija. Hän opiskeli Moskovan kuvataidekoulussa ja kuului Ruutusotilas- ja Aasin häntä -nimisiin taiteilijaryhmiin. Taiteellisella urallaan hän koki impressionismin, kubismin ja muiden 1800- luvun ja 1900-luvun vaihteen taidesuuntien vaikutuksen.

x

85. Tyttöjä pellolla 1928 - 1932

Malevitšista tuli Venäjällä ns. suprematistisen suunnan perustaja, (latinan supremus tarkoittaa korkeinta, äärimmäistä, viimeistä). Suprematismi oli absoluuttisen harmonian etsintää geometristen muotojen avulla. Samoin kuin Kandinski, Malevitškin oli sitä mieltä, että maalaustaiteen pitää vapautua esineellisen maailman kuvaamisesta. Tärkein osa hänen töistään onkin värillisten pintojen yhdistelmiä. Esimerkiksi maaseututeemaa käsittelevät teokset sisältävät taiteilijan lapsuuden vaikutelmia.

Malevitš torjui töissään kaikki kuvaavat elementit, mutta sisällytti niihin tunnistettavia muotoja, mutta ikään kuin poisti näiltä esineiltä ja ihmisiltä maan vetovoiman. Teos Tyttöjä pellolla (1928 – 1932) on esimerkki tällaisesta käsittelytavasta. Samaan riviin maalatut hahmot muistuttavat pahvista leikattuja hahmoja, joiden ääriviivat on maalattu värikkäinä geometrisina täplinä Teoksen tausta on rakennettu selkeiden muotojen logiikan mukaan, mikä yhdistää kaikki elementit yhtenäiseksi taiteelliseksi kuvaksi. Malevitš etsii ehdotonta harmoniaa liittäen värin ankariin geometrisiin muotoihin. Tässä konstruktivistisessa tyylissä nähdään taiteilijan pyrkimys yhdistää uudessa kuvataiteen muodossa kansan elämän traditiot ja uuteen kosmiseen tietoisuuteen liittyvät käsitykset ihmisen ja maan ykseydestä.

x

87. Omakuva 1933

x

86. Punainen neliö 1915