ETUSIVU KUVAGALLERIA TAITEILIJOISTA TEOSLUETTELO TEHTÄVÄT

Korovin, Konstantin Aleksejevitš
(1861 – 1939)

x

Valentin Serov:
Korovinin muotokuva

oli kuvataiteilija ja teatterilavastaja. Hän opiskeli kuvataidetta Moskovassa ja Pietarin Taideakatemiassa. Hän kuului Taiteen maailma -yhdistykseen (Mir iskusstva) ja Venäläisten taiteilijoiden liittoon. Hän oli ensimmäisiä venäläisen impressionismin edustajia. Hän maalasi maisemia, muotokuvia ja jokapäiväisen elämän tapahtumia. Vuodesta 1923 lähtien hän asui Pariisissa.

x

53. Laulajatar Tatjana Ljubatovitšin muotokuva 1886

Sekä taiteessa että elämässä Korovin piti juhlista: Me tarvitsemme maalauksia, jotka ilahduttavat ja liikuttavat meitä, tarvitsemme enemmän iloa ja valoa. Esimerkkinä tällaisesta teoksesta on Laulajatar Tatjana Ljubatovitšin muotokuva vuodelta 1886. Tyttö istuu ikkunalaudalla taustanaan kukkiva puutarha. Muotokuvan idea on elämän ylistäminen, mitä taiteilija korostaa värisävyjen avulla. Jos vertaamme Serovin ja Korovinin teoksia, huomaamme, että Serovia kiinnostaa enemmän henkilön monimutkainen sisäinen maailmaa, kun taas Korovinille on tärkeintä täyteläisyys ja elämänilo.
Korovinilla on myös oma suhtautumistapansa luontoon. Maisemissaan hän etsii salaista: maisemalla ei ole tarkoitusta, jos se on vain kaunis. Siinä pitää olla mukana sielu, ääni, joka vastaa sydämen tunteisiin. Maisema muistuttaa musiikkia.
Taulussa Syksy, sillalla vuodelta 1910 ei ole erityistä mielenkiintoista aihetta, oikeastaan siinä ei tapahdu mitään. Mutta kun tarkastelee joen yli johtavaa puusiltaa, jokeen heijastuvaa taivasta, punaisenruskeaa puiden lehvästöä, alkaakin tuntea lämpimän syyspäivän tuulahduksen, syksyisen metsän tuoksun.

x

54. Fjodor Šaljapinin muotokuva 1911

x

55. Syksy, sillalla 1916

x

56. Sireenit 1915

Pyrkiessään kuvaamaan teoksissaan iloisuutta ja musiikkia Korivinille on tunnusomaista muotojen runsaus ja värien kauneus. Asetelmassa Sireeni vuodelta 1915 kimppu on asetettu tavalliseen lasipurkkiin, jonka vieressä on vihreä kultareunainen juomalasi. Kimpun takana on hienostuneen sopusuhtainen kahvikannu, jonka sininen ja kulta sopivat yhteen keltaisten sitruunoiden kanssa. Kaikki nämä värit ja muodot korostavat lilanväristen sireenien kauneutta ja värien syvyyttä. Korovin ei maalaa yksityiskohtia selkeästi vaan käyttämällä eri värisävyjä hän pystyy tuomaan esille sireeninlehtien ja puutarhan puiden vihreän eri sävyt, pöydällä olevat esineet ja antaa meille mahdollisuuden ihailla sitruunoiden mehevyyttä, lasin ja posliinin kiiltoa ja tuuhean sireenikimpun täyteläisyyttä.