Tehtäviä venäläisen museon teoksista

Jokaisen taideteoksen kohdalla voi ensimmäiseksi miettiä: Mitä näet? Mitä haistat? Mitä kuulet? Mitä tunnet?
  • Tutki, millä tekniikalla taiteilija on toteuttanut teoksensa. Vaikuttaako se sinusta teoksen tunnelmaan?
  • Kokeile itse joko taiteilijan käyttämää tekniikkaa, tai tee teoksesta rohkeasti oma versiosi jollakin muulla tekniikalla. Muuttuiko teoksen tunnelma?
  • Onko kuvassa liikettä, vai onko se levossa? Onko teoksessa järjestys vai kaaos? Leikkaa paperista esimerkiksi perusmuotoja (ympyröitä, nelikulmioita ja kolmioita). Voit valita paperin värin teoksen värien mukaan. Kuvaa perusmuodoilla teoksen sommittelua.
  • Minkä asian taiteilija on sinun mielestäsi kuvannut teoksensa pääasiaksi?
  • Millaiset värit hän on valinnut työhönsä? Vaihtaisitko jonkin värin työssä? Tee kuva, jossa käytät esimerkiksi taiteilijan käyttämien värien vastavärejä.
  • Löytyykö teoksesta omia lempivärejäsi?
  • Mitkä teokset voisivat olla väriensä perusteella kavereita?
  • Missä teoksessa on sinun mielestäsi valon ja varjon leikkiä?
  • Onko jossakin teoksessa erikoinen, kiehtova tai jännittävä valo?
  • Onko taiteilija onnistunut valon avulla tuomaan jonkin yksityiskohdan paremmin esiin?
  • Miten taiteilija on teoksessa kuvannut tilan vaikutelmaa? Miten hän on saanut teokseen kolmiulotteisen vaikutelman?
  • Valitse jokin taideteoksista. Millainen tunnelma teoksessa on? Miten taiteilija on saanut sen aikaan?
  • Onko kuvassa joitakin symboleja tai vertauskuvia?
  • Voitko samaistua kuvan henkilöihin? Kuka kuvan henkilöistä haluaisit olla? Miksi?
  • Näyttääkö joku kuvassa onnelliselta, surulliselta, iloiselta tai vihaiselta. Miksi?
  • Mikä kuvassa miellyttää sinua? Mistä et pidä kuvassa?
  • Onko kuvassa jotakin pelottavaa?

    Mikä on sinun mielitaideteoksesi? Piirrä siitä kuva ja/tai kirjoita, miksi pidät juuri tästä teoksesta. Voit rajata kuvasta vain osan tai tehdä sen kokonaan

    Järjestäkää luokassa taideteosraati. Valitkaa muutamia teoksia, jotka arvostelette sovitulla pisteytyksellä. Arviointiin tulee sisältyä myös perustelut.

    Mikä taideteostyyppi kiinnostaa luokassa eniten? Laatikaa gallupkysely, jossa kysytte, kiinnostavatko eniten:

  • omakuvat
  • asetelmat
  • satukuvat
  • maisemat
  • muotokuvat vai
  • abstraktit teokset
  • Tulokset voidaan esittää diagrammin muodossa.

    Tutustu teoksiin ja vastaa kysymyksiin:

  • Suosikkitaiteilijani on
  • Suosikkieläimeni teoksissa on
  • Suosikkikuvioni on
  • Suosikkivärini on
  • Suosikkihenkilöni on
  • Myös näistä voidaan laatia luokassa yhteenveto ja vertailla vastauksia muiden kanssa.

  • Etsi teoksia, joissa on outoja tilanteita.
  • Etsi teoksia, joiden kuvaama tilanne ei ole mahdollinen tai totuudenmukainen.
  • Onko jokin teos sellainen, jota et ymmärrä.
  • Mitkä teokset kuvaavat mielestäsi hyvyyttä?
  • Onko jossakin teoksessa kuvattu pahuus jollakin tavoin?
  • Koetko jonkun teoksen rumana?
  • Etsi taideteoksista jokin sinusta mielenkiintoinen yksityiskohta ja piirrä siitä kuva tai kirjoita siitä tarina.
  • Valitse parin kanssa kaksi teosta, joissa on mahdollisimman paljon yksityiskohtia. Toinen parista aloittaa ja katsoo ensimmäistä kuvaa sovitun ajan. Tavoitteena on painaa teoksesta esimerkiksi 5-10 yksityiskohtaa mieleen. Ajan päättyessä toinen parista ottaa kuvan, ja katsoja nimeää kaikki muistamansa yksityiskohdat. Jokaisesta oikeasta yksityiskohdasta saa pisteen. Vaihdetaan kuvaa ja rooleja.
  • Pöydälle laitetaan 3-5 teosta. Toinen parista valitsee yhden teoksen, mutta ei paljasta valintaansa. Pari kysyy teoksista kysymyksiä, joihin saa vastata vain sanoilla ”kyllä” tai ”ei”. Ensimmäisen kierroksen jälkeen vaihdetaan kuvia ja rooleja. Voittaja on se, joka vähimmillä kysymyksillä selvittää, minkä teoksen pari on valinnut.
  • eoksista voi laatia vihjetietokilpailun. Vihjeet voidaan pisteyttää vaikeustason mukaan (5p, 3p ja 1p). Etukäteen voidaan tutustua muutamiin teoksiin ja sopia, että teos löytyy näiden joukosta tai käyttää kaikkia esiteltyjä taideteoksia.
  • Etsi teoksista vuodenaikoja ja muuta teokseen eri vuodenaika kuin taiteilijan teoksessa on.
  • Miltä sama teos näyttää eri vuorokauden aikana?
  • Tee kalenteri, johon valitset jokaiselle kuukaudelle siihen sopivan teoksen. Piirrä kalenterin kuvat valitsemallasi tekniikalla.
  • Katso taideteoksia, jotka kuvaavat jotakin juhlaa. Mikä juhla kuvassa on? Etsi tietoa taiteilijan kuvaamista juhlista.
  • Kuvittele, että jollakin taideteokseen kuvatulla henkilöllä on Ystäväni -kirja, johon hän pyytää muiden teosten henkilöitä kirjoittamaan itsestään. Mitä hän kirjoitti Ystäväni -kirjaan? Laadi itse Ystäväni -kirjan sivu kysymyksineen.
  • Millaisen Facebook-profiilin tekisit jollekin taideteoksen henkilöistä?
  • Millaisen tekstiviestin lähettäisit jollekin taideteoksen henkilölle? Lähettäisitkö viestissä myös kuvan nykyajasta? Ota digikameralla kuva ja kerro, miksi otit juuri tämän kuvan.
  • Etsi teoksista eri-ikäisiä ihmisiä. Mikä heitä kuvassa yhdistää?
  • Löydätkö teoksista lapsia, jotka ovat saman ikäisiä kuin sinä? Missä olette samanlaisia, mikä erottaa teidät toisistanne?
  • Valitse joku teosten henkilöistä ja kirjoita hänen päiväkirjaansa.
  • Tee henkilön elämänkaari eli kuvittele, millainen oli hänen lapsuutensa, nuoruutensa, aikuisuutensa ja vanhuutensa. Kirjoita tarina tai tee kuva. Miltä henkilö on näyttänyt nuorena? Miltä henkilö näyttää vanhana? Millaisen elämän henkilö on elänyt? Millainen tulevaisuus lapsella on?
  • Siirrä omat kasvosi jonkun henkilön kasvojen paikalle. Ota digikuva ja siirrä se kuvankäsittelyohjelmalla henkilön kasvojen paikalle.
  • Etsi teoksesta sankareita? Mikä heitä yhdistää? Keksi oma tarinasi sankareista. Lue sen jälkeen venäläiset kansantarinat, joista taiteilijat ovat tehneet teoksensa. Onko tarinoissanne yhtäläisyyksiä?
  • Etsi mahdollisimman monta asetelmaa.
  • Tutki, millä tekniikalla taiteilija on tehnyt asetelmansa. Pohdi, käytätkö samaa tekniikkaa vai jotakin muuta.
  • Tee oma asetelma omista mielihedelmistäsi, kukista tai esineistä.
  • Muuta asetelman esineet nykyajan esineiksi.
  • Vaihda ja yhdistele teoksissa olevia asetelmien esineitä.
  • Kirjoita tarina siitä, kenelle teoksen esineet kuuluvat.
  • Kirjoita, mitkä esineistä voisit viedä lahjaksi. Kenelle veisit valitsemasi esineet?
  • Kerää eri teoksista esineitä, joita myisit perustamassasi kaupassa. Tee mainos, jossa mainostat näitä esineitä. Miksi valitsit juuri nämä?
  • Tee asetelmissa olevista esineistä mobile. Piirrä esineet, leikkaa ne irti ja ripusta ne naruilla tai rautalangalla mobileksi. (Mobile on epävakaaseen ja herkästi muuttuvaan tasapainotilaan perustuva veistoksellinen rakennelma, jossa liike on keskeinen osatekijä. Mobile on kineettisen veistoksen tyyppi, jossa tasapainotetut liikkuvat osat on ripustettu yhdeksi kokonaisuudeksi. Lähde: Wikipedia)
  • Mikä maisemista miellyttää sinua erityisesti? Kuvaile sitä mahdollisimman tarkoin.
  • Miltä taideteoksessa olevan talon sisällä näyttää? Kuvaile kirjoittamalla tai piirrä kuva. Kuka talossa asuu?
  • Piirrä kartta, jossa kuvaat taiteilijan tekemän teoksen maisemaa karttana.
  • Etsi teoksista sellaisia henkilöitä, joille voit suunnitella uudet vaatteet.
  • Muuta teos nykyaikaan. Piirtoheittimellä tai dataprojektorilla voi heijastaa taideteoksen isokokoiselle paperille ja jäljentää siitä henkilön, jolle luot nykyaikaisen taustan.
  • Ota itsestäsi digikameralla kuva, jossa olet samassa asennossa kuin joku taideteoksen henkilöistä. Käytä kuvankäsittelyohjelmaa ja siirrä itsesi henkilön paikalle.
  • Tee taideteokseen kahdesta viiteen erittäin pientä muutosta ja anna parin etsiä tekemäsi muutokset. Kun kuvasi on valmis, voitte laittaa taiteilijan teoksen ja tekemäsi kuvan vierekkäin, näin vertailu on helpompaa.
  • Sano ”oesum neniälänev” ja pääset sisään taideteokseen.
  • Keneen sinä haluaisit tutustua?
  • Etsi teos, jonka henkilöitä haluaisit haastatella. Keksi kysymykset. Anna parin vastata kysymyksiin tai keksi vastauksetkin itse.
  • Kirjoita kertomus, jossa olet yhden päivän ajan mukana teoksen tapahtumissa. Aloita kirjoittamalla mahdollisimman tarkka kuvaus teoksesta. Esittele myös teoksen henkilöt. Esittele itsesi heille. Miten sinun tulosi muuttaa teosta? Jätätkö itsestäsi jonkin merkin teokseen? Vaihdatko esineiden paikkaa? Jääkö sinulta jokin esine teokseen?
  • Kirjoita, mitä teoksen henkilöt näkevät sen ulkopuolella. Mitä he esimerkiksi ajattelevat museoon tulleista vierailijoista?
  • Etsikää teos, jossa pelataan, leikitään tai liikutaan tai jossa on ihmisryhmä. Ryhmänne jäsenten lukumäärän olisi hyvä olla sama kuin taideteoksen henkilöiden lukumäärä.
  • Tehkää kuvasta pantomiimiesitys.
  • Tehkää kuvasta patsas, joka esittää kuvan tilannetta. Osa ryhmästä esittää teoksen henkilöitä, ja osa asettuu patsaan taakse ja ryhtyy keskustelemaan.
  • Tehkää kuvasta näytelmä, johon kirjoitatte henkilöille vuorosanat.

    -Yhdistä teoksia jonkin teeman mukaan, jolloin niistä muodostuu ikään kuin reitti museon teosten välille. Teema voi olla esimerkiksi:

  • jonkin värin reitti
  • surun reitti
  • ilon reitti
  • pelon reitti
  • juhlien reitti
  • vuodenaikojen reitti
  • lasten reitti
  • eläinten reitti
  • Valitse 2-4 teosta, joista teet matkakertomuksen. Aloita yhdestä teoksesta, josta keksit tarinallesi aloituksen. Mieti, miten tarina siirtyy seuraaviin teoksiin. Miten henkilöt tutustuvat toisiinsa? Mitä he tekevät yhdessä?

    Etsi teoksista erilaisia kulkuneuvoja. Millä niistä haluaisit lähteä matkalle? Minne olette menossa? Voit välillä vaihtaa kulkuvälinettä, jolloin saatat myös tutustua uusiin henkilöihin. Ketä tapaat matkallasi?

  • Millaista musiikkia teoksesta kuuluu?
  • Sopiiko jokin tuntemasi laulu teoksen tunnelmaan?
  • Tee äänimaailma, joka kuvaa teoksen tunnelmaa.
  • Millainen ääni teoksesta voisi kuulua? Lisää kuvaan sarjakuvista tuttuja ääntä kuvaavia sanoja: PAM, AUTS! IIK! Keksi lisää tällaisia sanoja.
  • Tee sarjakuva, jonka jokin ruutu on taiteilijan maalaama teos tai osa siitä.
  • Lisää teokseen vain yksi puhekupla, joka tuo teoksen nykypäivään.
  • Valitse kaksi teosta, jossa kummassakin on vain yksi henkilö. Mitä he keskustelevat? Lisää kuvaan puhekuplat.
  • Minkä nykyaikaisen sarjakuvahahmon voisit siirtää taideteokseen? Ota taidekuvasta kopio, piirrä sarjakuvahahmo ja liimaa se haluamallesi kohdalle teokseen.
  • Monistakaa pienet kuvat teoksista ja tehkää nimilaput sekä teosten että taiteilijoiden nimistä. Kaikki kolme ryhmää kannattaa liimata saman kokoisille pahveille.
  • Kortit sekoitetaan ja yritetään löytää oikeat ”kolmen suorat”.
  • Voidaan pelata muistipeliä, johon valitaan kaksi ryhmää: esimerkiksi teosten kuvat ja taiteilijoiden nimet.
  • Etsi tietoja taiteilijoista. Käytä apuna tiedonhankinnassa verkkosivuja (esimerkiksi 20 venäläistä taiteilijaa) ja tietokirjoja.
  • Millaisissa olosuhteissa taiteilija on maalannut teoksensa?
  • Mikä on mahtanut olla hänen tarkoituksensa? Tekisikö hän samanlaisen kuvan, jos hän maalaisi sen nykyaikana?
  • Tee taiteilijasta esitys tietotekniikkaa apuna käyttäen.