Syntynyt | 1878 tai 1879 Kiova, Ukraina |
Kuollut | 1935 Leningrad |
Asuinpaikat | Kiova, Moskova, Skoptsin ja Verbovkan kylät |
Opiskelu | Kiovan piirustuskoulu, Moskovan maalaus-, veisto- ja rakennustaiteen opisto |
Työpaikka | Monumenttien ja museoiden suojelukomitean jäsen, Vitebskin taideteollisuuskoulun opettaja, Kiovan Valtion taideinstituutin opettaja, Leningradin Taiteiden talon opettaja, Pietarin Venäläisen museon kokeellisen laboratorion johtaja |
Taiteilijaryhmä | Ryhmät: Nuori liitto, Ruutusotamies, Aasin häntä, Maalitaulu, Viides raitiovaunu ja Nollasta kymmeneen, Bauhaus. Supremus- ja Unovis-ryhmä. |
Perhe | |
Matkat | Varsova, Berliini |
Ystävät ja oppilaita | Mihail Matjušin |
Muuta | 1915 Kubismista ja futurismista suprematismiin-manifesti, 1915 Bauhaus-sarjassa kirja Ei esineellinen maailma, joka vaikutti koko modernin arkkitehtuurin ja teollisen muotoilun kehitykseen |
Taiteenlajit | Maalaustaide |
Tyyli | Abstraktin taiteen pioneereja, vaikutteita impressionismista, kubismista ja futurismista, suprematismi (absoluuttisen puhtaasti maalauksellisiin elementteihin perustuvaa taidetta), 1920-luvun lopulla paluu esittävään taiteeseen |
Tunnetuimmat teokset | Musta neliö 1913 Punainen neliö 1915 Tytöt pellolla 1930 -1931 |
Lähteet
http://info.edu.turku.fi/venalaisettaiteilijat/malevits_teksti.html