Teoksista
Konstantin Juon: Aurinkoinen kevätpäivä. 1910
Taiteilija Konstantin Juonin maalaama teos Troitse-Sergijevin luostarin esikaupunkialueesta tuntuu vieläkin todellisemmalta kuin todellinen kaupunkinäkymä. Taiteilijalla on jonkinlainen lapsen rakkaus puhtaisiin väreihin ja valkoiseen lumeen. Taustalla näkyvät kirkkaina ja tarkasti maalattuina juhlalliset punaiset tornit, vihreät katot, ruusunpunaiset kirkot ja kultaiset kupolit. Taulun kaikki henkilöt iloitsevat kevään lämmöstä, niin aurinkoa nautiskellen ottavat, raukeat tytöt kuin lapsetkin, jotka ovat kiivenneet aidalle tai laskevat mäkeä viimeisillä hangilla. Konstantin Juon on neuvostotaiteilijoiden vanhemman sukupolven edustaja. Hänen taiteellinen toimintansa alkoi jo ennen vallankumousta. Juon on muistellut kiinnostustaan impressionismia kohtaan: ”Ymmärsin ja arvostin Vaeltajat-ryhmän taiteilijoiden töitä ja Tretjakovin galleriassa olevia aarteita. Minua vetivät puoleensa menneisyyden ja tämän päivän venäläiset kansalliset muodot ja kansantaiteen aiheet. Tästä syystä impressionismista ei tullut minun taiteessani itsetarkoitus.”