KALEVALA yhdistää

Herzen-yliopiston Kulttuurienvälisen viestinnän laitos

Herzen yliopiston opetusharjoittelu vv. 2012-2013

kevät 2012 Sampo
syksy 2012 Kalevalan sankarit
syksy 2013 Maailman synty
Opiskelijat esittivät Kalevalan eri teemoja kouluissa viikon aikana. Sen jatkoksi pidettiin opetusharjoittelu, jonka teemoina olivat sekä Kalevala että laajemmin suomen kielen ja kulttuurin opetus. Esim. syksyn 2013 aiheen mukaan laadittiin sanasto, johon kuuluu 50 Kalevalan sanaa.

Kulttuurienvälisen viestinnän laitoksen opiskelijoiden opetusharjoittelu liittyi Kalevala yhdistää -hankkeen aiheisiin.
Opetusharjoittelu jakautui kahteen osaan: aiheen esittelyyn, perussisällön käännöksiin ja varsinaiseen opetusharjoitteluun.

Sampo

Sammosta kertoo Kalevalan 10. runo. Opiskelijat esittivät puhekuorossa runoa käyttäen avukseen kuvia, jotka auttoivat koulujen oppilaita ymmärtämään paremmin, mitä vaikeimmat Kalevalan sanat tarkoittavat.

Kalevalan sankarit

Kalevalan sankareita -teemaksi valittiin Kalevalan naiset. Heistä Aino esiteltiin ensimmäisenä. Miehistä valittiin Lemminkäinen, joka yhdistää melkein kaikki Kalevalan naiset: Lemminkäisen äidin, Kyllikin, Louhen ja Pohjolan neidon. t.
Jokaisen sankarin taustana oli erilaisia Suomen maisemia ja elinkeinoja.
Aino – vesi ja metsät
Lemminkäinen – metsästys ja vaellus Suomessa
Lemminkäisen äiti – koti
Kyllikki – saaristo
Louhi ja Pohjolan neito – Lappi
Lemminkäinen yhdistää monia Kalevalan naisia oman elämäntarinansa pohjalta. Hänen vaelluksensa ja pyrkimyksensä osoitavat, että uskollisuus ja rakkaus pelastavat maailman.

Maailman synty

Maailman synty -aihe esitettiin Kalevalan kahden ensimmäisen runon pohjalta.
Opiskelijoiden esittämät Ilmatar, Tuuli, Sotka, Väinämöinen, Sampsa Pellervoinen, Pikku mies ja Käki sekä Sari Kaasisen laulu ”Niin korkea oli taivas” Suomen maisemien kuvineen antoivat oppilaille tietoa rauta-ajan maailmasta. Kaikissa koulussa istutettiin esityksen aikana ohran jyviä.

Herzen-yliopiston Kulttuurienvälisen viestinnän laitos http://kmk-herzen.ucoz.ru/