Opettajien ohjeet
Kalevalan henkilöt
Kalevalan henkilöihin liittyvät runot oppilaiden kuvituksin löydät täältä Kalevalan henkilöt.
    Työryhmä: Sanna Antola, Anne Hokkinen ja Marja Salonen-Nikolajev
Henkilöiden valitseminen:
Päädyimme helpoimmin kuvataiteen keinoin lähestyttäviin Kalevalan hahmoihin: Väinämöinen, Louhi, Aino, Ilmarinen, Joukahainen, Lemminkäinen, Antero Vipunen ja Vellamo
- Älä näytä oppilaille valmiita kuvia Kalevalan henkilöistä, jotta heidän oma mielikuvituksensa pääsee esiin.
 - Hahmojen vaatetuksen tueksi voi näyttää kuvia esimerkiksi rautakautisista asuista ja kansallispuvuista.
 - Työssä voi olla pelkästään myös jokin esine tai tilanne, joka liittyy hahmoon, esimerkiksi Väinämöisen kannel.
 - Työt voidaan toteuttaa ryhmä-, pari- tai yksilötyönä.
 - Työn koko ja malli on vapaasti päätettävissä.
 
Työt voidaan toteuttaa esimerkiksi seuraavilla tekniikoilla:
- Tekemällä hahmoista varjokuvanäytelmä piirtoheittimen avulla. Esityksen voi videoida.
 - Tekemällä hahmoista animaatio.
 - Toteuttamalla hahmo/hahmot leiketyönä erivärisiä papereita leikkaamalla tai repimällä.
 - Värittämällä hahmo/hahmot liiduilla.
 - Maalaamalla hahmo/hahmot vesiväreillä tai peiteväreillä.
 - Tekemällä hahmosta paperinukke, jolle voidaan tehdä erilaisia vaatteita ja päähineitä.
- Aino + kansallispuku
- Väinämöinen + lakki - Piirtämällä hahmo todelliseen kokoon oppilaan omaa kehoa ääriviivan mallina käyttäen.
 - Tekemällä hahmosta/hahmoista pilakuva, tahallaan ruma hahmo.
 - Tekemällä hahmosta/hahmoista hiilityö.
 - Tekemällä oma profiili kalevalaisena hahmona. Heijastetaan seinälle oppilaan sivuprofiili piirtoheittimen valon avulla. Jäljennetään kasvojen ääriviivat seinään kiinnitettyyn paperiin.
 - Kaivertamalla aiheesta linolaatta ja vedostamalla se paperille.
 - Leikkaamalla monisteesta valmis Kalevalan hahmo ja tekemällä hänelle tausta jollakin tekniikalla.
 - Tekemällä valmiiseen taustaan Kalevalan hahmo/hahmot.
 - Tekemällä valmiista taidekuvasta mosaiikkityö.
 
Työskentelyn aloittaminen:
1. Oppilaille luettiin ja kerrottiin tai oppilaat
kuuntelivat cd:ltä Kalevalan eri henkilöistä
kertovia jaksoja.
         
         2. Oppilaat lukivat itsenäisesti mm.
Lasten Kalevala -kirjoja.
3. Opettajanhuoneessa oli virikemateriaalia
tuntityöskentelyä varten.       
