Opettajien ohjeet
Kalevalan henkilöt
Kalevalan henkilöihin liittyvät runot oppilaiden kuvituksin löydät täältä Kalevalan henkilöt.
Työryhmä: Sanna Antola, Anne Hokkinen ja Marja Salonen-Nikolajev
Henkilöiden valitseminen:
Päädyimme helpoimmin kuvataiteen keinoin lähestyttäviin Kalevalan hahmoihin: Väinämöinen, Louhi, Aino, Ilmarinen, Joukahainen, Lemminkäinen, Antero Vipunen ja Vellamo
- Älä näytä oppilaille valmiita kuvia Kalevalan henkilöistä, jotta heidän oma mielikuvituksensa pääsee esiin.
- Hahmojen vaatetuksen tueksi voi näyttää kuvia esimerkiksi rautakautisista asuista ja kansallispuvuista.
- Työssä voi olla pelkästään myös jokin esine tai tilanne, joka liittyy hahmoon, esimerkiksi Väinämöisen kannel.
- Työt voidaan toteuttaa ryhmä-, pari- tai yksilötyönä.
- Työn koko ja malli on vapaasti päätettävissä.
Työt voidaan toteuttaa esimerkiksi seuraavilla tekniikoilla:
- Tekemällä hahmoista varjokuvanäytelmä piirtoheittimen avulla. Esityksen voi videoida.
- Tekemällä hahmoista animaatio.
- Toteuttamalla hahmo/hahmot leiketyönä erivärisiä papereita leikkaamalla tai repimällä.
- Värittämällä hahmo/hahmot liiduilla.
- Maalaamalla hahmo/hahmot vesiväreillä tai peiteväreillä.
- Tekemällä hahmosta paperinukke, jolle voidaan tehdä erilaisia vaatteita ja päähineitä.
- Aino + kansallispuku
- Väinämöinen + lakki - Piirtämällä hahmo todelliseen kokoon oppilaan omaa kehoa ääriviivan mallina käyttäen.
- Tekemällä hahmosta/hahmoista pilakuva, tahallaan ruma hahmo.
- Tekemällä hahmosta/hahmoista hiilityö.
- Tekemällä oma profiili kalevalaisena hahmona. Heijastetaan seinälle oppilaan sivuprofiili piirtoheittimen valon avulla. Jäljennetään kasvojen ääriviivat seinään kiinnitettyyn paperiin.
- Kaivertamalla aiheesta linolaatta ja vedostamalla se paperille.
- Leikkaamalla monisteesta valmis Kalevalan hahmo ja tekemällä hänelle tausta jollakin tekniikalla.
- Tekemällä valmiiseen taustaan Kalevalan hahmo/hahmot.
- Tekemällä valmiista taidekuvasta mosaiikkityö.
Työskentelyn aloittaminen:
1. Oppilaille luettiin ja kerrottiin tai oppilaat
kuuntelivat cd:ltä Kalevalan eri henkilöistä
kertovia jaksoja.
2. Oppilaat lukivat itsenäisesti mm.
Lasten Kalevala -kirjoja.
3. Opettajanhuoneessa oli virikemateriaalia
tuntityöskentelyä varten.