ETUSIVU KUVAGALLERIA TAITEILIJOISTA TEOSLUETTELO TEHTÄVÄT

Aivazovski, Ivan Konstantinovitš
(1817 – 1900)

x

Aleksei Tyranov:
Aivazovskin muotokuva
vuodelta 1841

on maalannut lähinnä meriaiheisia teoksia. Aivazovski opiskeli Pietarin Keisarillisessa Taideakatemiassa taiteilija Maksim Vorobjovin oppilaana. Aivazovski oli kiinnostunut merestä ja laivoista ja seurasi venäläisiä laivastonpäälliköitä heidän merimatkoillaan. Aivazovski matkusteli Italiassa, Saksassa, Englannissa ja Espanjassa. Vuonna 1844 hän sai akateemikon arvon ja hänet määrättiin Venäjän merivoimien johtavaksi taiteilijaksi. Aivazovski asui ja työskenteli pääasiallisesti Krimillä Feodosian kaupungissa. Hän oli erittäin tuottelias, hän on maalannut yli 6000 teosta, joista kuuluisimpia ovat Myrsky Mustalla merellä (1845), Yhdeksäs aalto (1859) ja Priki Merkurius (1892). Aivazovskilla oli useita oppilaita, joista kuuluisin on Arhip Kuindži.
Aivazovskin teosten luontokuvien vaikuttavuutta ihaileva katsoja varmaankin haluaa tietää, miten taiteilija on maalannut teoksensa. Tähän Aivazovski vastaa itse: “Siveltimen on erittäin vaikea tavoittaa luonnonvoimien liikettä. Salamaa, tuulenpuuskaa tai aaltojen loisketta on mahdoton kuvata suoraan luonnosta. Taiteilijan pitää muistaa ne”. Mutta loistavan muistin lisäksi yli 6000 teosta maalanneella taiteilijalla on uskomattoman rikas kuvittelukyky.
Aivazovskin koko tuotanto ei kuvaa myrskyä ja raivoavaa merta. Hänellä on paljon merenrantakaupunkeja kuvaavia töitä, Venäjän merivoimien taiteilijana hän kuvasi Venäjän laivaston voittoja Mustalla merellä, hän oli mukana sotalaivojen purjehduksilla, tunsi tuon ajan merivoimien päälliköt ja osallistui itsekin joihinkin taisteluihin.

x

20.Yhdeksäs aalto 1850

Aivazovski Yhdeksäs aalto 1850, Venäläinen museo Pietari.
Pietarin Venäläisessä museossa on Moskovan Tretjakovin gallerian jälkeen toiseksi suurin kokoelma Aivazovskin teoksia. Maalaus Yhdeksäs aalto kuuluu Aivazovskin merkittävimpiin töihin. Teoksen aiheena on samoin kuin Brjullovin kuuluisassa teoksessa Pompejin viimeinen päivä ihmisen taistelu luonnonvoimia vastaan. Pompejin viimeinen päivä -teoksessa luonnonvoimana on tulivuorenpurkaus, Yhdeksännessä aallossa myrsky merellä. Hukkuvan laivan mastosta kiinnipitävät ihmiset ovat hukkumaisillaan valtavien aaltojen keskellä. Näyttäisi siltä, että he kaikki ovat tuhoon tuomittuja, mutta kantautuuko näille ihmisille kuitenkin toivo pelastumisesta synkkien pilvien takaa tunkeutuvien auringonsäteiden välityksellä? Käyttäessään kirkkaita värejä ja kuvatessaan valon ilmeikästä leikkiä taiteilija on korostanut dramaattisen maalauksen elämänmyönteisyyttä.

x

21. Aalto 1889

Aivazovski Aalto 1889, Venäläinen museo Pietari.
Tässä valtavassa Aalto-teoksessa luonto on vielä uhkaavampi ja armottomampi kuin maalauksessa Yhdeksäs aalto. Taivas on sulautunut yhteen meren kanssa tuhoavaksi voimaksi eikä anna haaksirikon kärsineille ihmisille pelastuksen toivoa. Maalauksen vihreänharmaa värisävy korostaa tapahtuman dramaattisuutta.

x

22. Näkymä Konstantinopolista kuutamolla 1846

x

23. Priki Merkurius 1848