Teoksista

Pjotr Kontšalovski: Perhemuotokuva. 1911

Pjotr Kontšalovskin perhemuotokuvat edustavat tyyliltään varhaista avantgardea, sen primitivististä vaihetta. Ensimmäisessä perhemuotokuvassaan vuodelta 1911 taiteilija
kuvasi vaimonsa ja lapsensa Natašan ja Mišan. Maalauksen värimaailma on saanut vaikutusta Espanjasta. Kontšalovski on kertonut: ”Asuessani Espanjassa halusin oppia käyttämään yksinkertaisia synteettisiä värejä. Tähän pyrin vaimoni ja lasten muotokuvassa vuodelta 1911. Espanjalaiseen tapaan maalauksessa ovat hallitsevina kaksi väriä: musta ja valkoinen. Taustalle maalattu kiinalainen, kehystettyyn seinäpintaan tehty maalaus korostaa näitä sävyjä. Siinä on mustan ohella harmaata, punaista kalan sisuksissa ja sinivihreää veden aalloissa.” (Kursanov: Russki avangard 1907–1932)
Koristeellisuus yhdistyy teoksessa kansantaiteeseen. Tila on ikään kuin litistetty, ja henkilöt ovat kuin näyttämöllä verhon edessä, joka peittää syvyysvaikutelman. Toinen merkittävä piirre teoksessa on henkilöiden kuvaaminen. Kriitikkojen mielestä henkilöt ovat kuin savinukkeja. Tätä vaikutelmaa korostaa värien käyttö, esimerkiksi taiteilijan vaimon korostetun punaiset posket. Kolmas kansantaiteen piirre on henkilöiden juhlallinen sijoittelu ja asennot. Heidät on kuvattu suoraan katsojan eteen. Tämä perhemuotokuva muistuttaa niin perinteisiä kauppiasperheiden kuin merkkihenkilöidenkin muotokuvia 1700-luvulta. Näiltä ajoilta on peräisin yksinkertaisten perhearvojen korostaminen. Kontšalovski oli erityisesti länsimaisen taiteen ihailija, joten taustalla näkyvä kiinalainen taulu on harvinainen yksityiskohta hänen teoksessaan. Kiinalainen taulu muistuttaa siitä, että neoprimitivistit halusivat korostaa uudemman eurooppalaisen ja venäläisen taiteen itämaisia lähtökohtia.
Kontšalovski oli vakuuttunut, että ”tärkeintä jokaisen taiteilijan taiteessa on oman tyylin etsiminen. Ensimmäistä maailmansotaa edeltävinä vuosina töissäni oli paljon äärimmäisiä elementtejä, koska etsin tuolloin tyyliäni liioittelusta, yksinkertaisuudesta ja karkeudesta. Kaikki minun ihailemani kirjailijat olivat tyylin ja yksinkertaisuuden mestareita: Shakespeare, Goethe, Puškin, Byron...”.
Tuon ajan uudistuneelle muotokuvalle ei ole ominaista ainoastaan avantgardististen ja arkaaisten elementtien yhdistäminen. Patriarkaalisten arvojen hajoamisen ja perhesuhteiden pirstoutumisen aikaan Kontšalovski kuvasi perhettään lujana verisukulaisuuden ja henkisen sukulaisuuden yhteenliittymänä.

Pannoo-maalaus on kehystettyyn seinäpintaan tehty maalaus. Myös yleisesti maalaus metalli- tai puulevylle.