KALEVALA yhdistää

Opettajien ohjeet

Kalevalan henkilöt

Kalevalan henkilöihin liittyvät runot oppilaiden kuvituksin löydät täältä Kalevalan henkilöt.
Työryhmä: Sanna Antola, Anne Hokkinen ja Marja Salonen-Nikolajev

Henkilöiden valitseminen:

Päädyimme helpoimmin kuvataiteen keinoin lähestyttäviin Kalevalan hahmoihin: Väinämöinen, Louhi, Aino, Ilmarinen, Joukahainen, Lemminkäinen, Antero Vipunen ja Vellamo

  • Älä näytä oppilaille valmiita kuvia Kalevalan henkilöistä, jotta heidän oma mielikuvituksensa pääsee esiin.
  • Hahmojen vaatetuksen tueksi voi näyttää kuvia esimerkiksi rautakautisista asuista ja kansallispuvuista.
  • Työssä voi olla pelkästään myös jokin esine tai tilanne, joka liittyy hahmoon, esimerkiksi Väinämöisen kannel.
  • Työt voidaan toteuttaa ryhmä-, pari- tai yksilötyönä.
  • Työn koko ja malli on vapaasti päätettävissä.

Työt voidaan toteuttaa esimerkiksi seuraavilla tekniikoilla:

  • Tekemällä hahmoista varjokuvanäytelmä piirtoheittimen avulla. Esityksen voi videoida.
  • Tekemällä hahmoista animaatio.
  • Toteuttamalla hahmo/hahmot leiketyönä erivärisiä papereita leikkaamalla tai repimällä.
  • Värittämällä hahmo/hahmot liiduilla.
  • Maalaamalla hahmo/hahmot vesiväreillä tai peiteväreillä.
  • Tekemällä hahmosta paperinukke, jolle voidaan tehdä erilaisia vaatteita ja päähineitä.
    - Aino + kansallispuku
    - Väinämöinen + lakki
  • Piirtämällä hahmo todelliseen kokoon oppilaan omaa kehoa ääriviivan mallina käyttäen.
  • Tekemällä hahmosta/hahmoista pilakuva, tahallaan ruma hahmo.
  • Tekemällä hahmosta/hahmoista hiilityö.
  • Tekemällä oma profiili kalevalaisena hahmona. Heijastetaan seinälle oppilaan sivuprofiili piirtoheittimen valon avulla. Jäljennetään kasvojen ääriviivat seinään kiinnitettyyn paperiin.
  • Kaivertamalla aiheesta linolaatta ja vedostamalla se paperille.
  • Leikkaamalla monisteesta valmis Kalevalan hahmo ja tekemällä hänelle tausta jollakin tekniikalla.
  • Tekemällä valmiiseen taustaan Kalevalan hahmo/hahmot.
  • Tekemällä valmiista taidekuvasta mosaiikkityö.

Työskentelyn aloittaminen:

1. Oppilaille luettiin ja kerrottiin tai oppilaat kuuntelivat cd:ltä Kalevalan eri henkilöistä kertovia jaksoja.
2. Oppilaat lukivat itsenäisesti mm. Lasten Kalevala -kirjoja.
3. Opettajanhuoneessa oli virikemateriaalia
tuntityöskentelyä varten.